BRYTNING
Christine Istad shows ten photographies at Moss Artist society 2025
NORSK
Brytning
Christine Istad ved Moss kunstforening
Tekst: Bjørg Tønnesen, kunsthistoriker
I utstillingen Brytning vises nye fotografier av billedkunstner Christine Istad. Arbeidene, som er laget i løpet av de siste årene, er et resultat av omfattende fotografiske undersøkelser av byer, urbane miljøer og arkitektoniske uttrykk. Arbeidene viser utsnitt fra byer som Berlin, Dresden, Chicago, Detroit og Hong Kong – alle metropoler, og alle steder som på hver sin måte har vært arena for historiske hendelser.
Arkitektoniske elementer går igjen i serien, og det moderne byrommet, preget av sine monumentale bygninger og refleksive flater, fremstår som en tydelig hovedkarakter. Materialer som glass, stål og aluminium er gjengitt med fotografisk presisjon, og Istad belyser aspekter ved arkitekturen slik at de fremstår som både gjenkjennelige, og samtidig abstraherte.
Referansene til utstillingens tittel, brytning, er tydelig å spore i utstillingen. Brudd på flate, mønster og rytmer er gjennomgående i arbeidene. Det oppstår stadig en form for brytning i de refleksive, polerte flatene, som bidrar til å aktivere betrakterens blikk. I sitt kunstnerskap er Istad opptatt av å bryte med forventningene i den fotografiske prosessen, for slik å frembringe noe nytt og annerledes.
I Istad sine arbeider forekommer abstraheringen i den fotografiske prosessen. Ved bruk av ulike formalestetiske virkemidler manipulerer hun uttrykket, og evner å transformere disse harde, polerte overflatene slik at de nesten fremtrer på en taktil og malerisk måte. Kontrastene mellom de metalliske, reflekterende flatene og de mer organiske kvalitetene skaper en spennende dynamikk i uttrykket.
Takk til støtte: BKH, Billedkunstnernes Vederlagsfond
ENGLISH
Refraction
Text by Bjørg Tønnesen, art historian
In this exhibition, Refraction, Christine Istad is presenting a series of new works which are the result of an extensive photographic examination of cities, urban landscapes and architectural expressions. The motifs are from cities such as Berlin, Dresden, Chicago, Detroit and Hong Kong - all metropolises, and all cities, who have been the scene of historical events.
Structural elements are a recurring motif in Istad’s work. The urban landscape, characterized by towering buildings and reflective surfaces, stands out as a central theme in this series. In Istad’s pieces, materials like glass, steel, and aluminum are depicted with meticulous precision, while certain aspects of the architecture are emphasized in a way that makes them feel both familiar and abstract at once.
The exhibition's title, refraction, is evident throughout the series, reflected in the disruption of the surface, patterns, and rhythm. These disruptions, occurring in the reflective, polished surfaces, serve to engage the viewer’s gaze. In her practice, Istad is constantly seeking new ways to approach the material, aiming to create something fresh and distinct.
Istad uses manipulation as a key tool in her photographic process. By employing various techniques, she alters the expression of the images, transforming the polished surfaces into something that is almost tactile, giving them a pictorial quality. The contrast between the metallic, reflective surfaces and these nearly organic characteristics creates a dynamic tension in the expression.
Moss Kunstforening 2025
Foto: Eirik Rønneberg
Foto: Eirik Rønneberg
Foto: Eirik Rønneberg
Berlin Mítte triptych. Photo printed on brushed aluminum.
Foto: Eirik Rønneberg